Příběhy mladých vědců
Před několika dny obdržel Martin Fico Cenu rektora Masarykovy univerzity za inovace ve výuce. Společně s kolegy se snaží hledat cesty, jak rozvíjet kompetenci k podnikavosti u budoucích učitelů. V rámci SYRI se zabývá dvěma tématy. Tím prvním je adaptace žáků z Ukrajiny na český vzdělávací systém. Dále mapuje školy s větším počtem žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí. Mladého vědce baví dělat rozhodnutí založená na datech, a to jak v práci, tak v každodenním životě.
Nedávno jste obdržel Cenu rektora MUNI za inovace ve výuce. V čem spočívají?
Důležitou součástí mé práce na univerzitě je kromě výzkumu i výuka. Vytváření nových poznatků a jejich shromažďování má pro mě význam právě tehdy, když je mohu šířit. A to je přesně to, o co se ve své výuce snažím. Společně s naším týmem na katedře pedagogiky se snažíme hledat cesty, jak rozvíjet kompetenci k podnikavosti u našich studentů – budoucích učitelů, kteří ji následně mohou rozvíjet u svých žáků a studentů. A právě v tom spočívají oceňované inovace. Pro všechny budoucí učitele i sociální pedagogy jsme vytvořili kurzy, kde mohou rozvíjet svou kompetenci k podnikavosti díky pomoci plánování vlastního školního či mimoškolního projektu prostřednictvím e-learningu, ale i prezenční výuky. Každý, kdo má zájem realizovat svůj projekt, může navíc pokračovat ve svém rozvoji na našem každoročním Dni podnikavosti, kde je neformální prostor pro sdílení, hledání partnerů nebo konzultaci s odborníky.
Jakému tématu se věnujete v rámci SYRI?
V SYRI pracuji jako juniorní výzkumný pracovník ve dvou tematických oblastech. První výzkum je zaměřen na adaptaci žáků z Ukrajiny na český vzdělávací systém a na jejich vzdělávací trajektorii. Druhý mapuje školy s větším počtem žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, které byly podpořeny projektem „Česká republika – snižování nerovností ve vzdělávání“, který je realizován NPI (Národním pedagogickým institutem). Obě výzkumné aktivity mají potenciál pomoci pochopit některé mechanismy ve vzdělávacím systému, na jejichž základě lze v budoucnu rozhodovat za pomoci dat.
Projekt SYRI spojuje vědce z několika institucí. V čem vidíte jeho výjimečnost?
Projekt SYRI vytváří prostor pro vědce z předních výzkumných institucí. Vznikají tak odborné pracovní týmy, které mohou pracovat na společném výzkumu a sdílet své know-how a zkušenosti. Z toho mohu těžit i já jako juniorní výzkumník, protože mám možnost učit se od těch nejlepších z celé republiky. Myslím si, že projekt SYRI má potenciál posunout český výzkum kupředu.
Co Vás na práci vědce nejvíce baví?
Bude to znít divně, ale rád dělám rozhodnutí založená na datech. A to jak v každodenním životě, tak v práci. A možná proto mě to táhlo k výzkumu, k hledání odpovědí v datech. Baví mě hledat odpovědi na otázky, které nejsou zodpovězeny, a baví mě hledat způsoby, jak tyto odpovědi najít. I když je to často obtížné a nejde to podle plánu, stále je to něco, co miluji a čemu se chci v budoucnu věnovat.
Foto (Archiv MUNI): Martin Fico je na snímku první zleva.