Sdílejte

Příběhy mladých vědců

Lintner: Sleduji, jak se ve třídách vytváří nerovnosti a hierarchie

18.08.2023

Tomáš Lintner pracuje v SYRI ve skupině zaměřené na vzdělávání. Patří mezi mladé vědce, kteří už mají za sebou významné publikační výsledky. Pomocí analýzy sociálních sítí zkoumá vztahy mezi žáky ve školách. Sleduje, jak se mezi žáky ve třídě vytvářejí hierarchie a nerovnosti. Na práci vědce ho baví posouvat vědění kupředu a hledat nové skutečnosti, které jsou někdy v rozporu s tím, co už jsme věděli.

Jaké jsou Vaše hlavní výzkumné úkoly v rámci SYRI?

Pomocí analýzy sociálních sítí zkoumám vztahy mezi žáky ve školách. To znamená, že se zabývám tím, jak charakteristiky rodiny a žáků ovlivňují vztahy mezi žáky ve školách a jak následně vztahy mezi žáky ovlivňují jejich blahobyt a pohodu. Sleduji, jak se mezi žáky ve třídě vytvářejí hierarchie a nerovnosti a jak se mezi dětmi šíří šikana nebo postoje ke škole, podobně jako se mezi lidmi šíří infekce.

Podílel jste se na výzkumu, který se týkal adaptace ukrajinských žáků, jaká byla vaše role?

Mým úkolem bylo shromáždit údaje o vztazích mezi žáky ve třídách, kde byly integrovány ukrajinské děti, a v analýzách hledat odpovědi na otázku, proč byla sociální integrace ukrajinských žáků v některých třídách úspěšnější a v jiných méně úspěšná. První studii z tohoto výzkumu jsme již publikovali v mezinárodním časopise Humanities & Social Sciences Communications a další výsledky jsou na cestě.

Co Vás na práci vědce nejvíce baví?

Musím říct dvě věci. Zaprvé mě těší, když najdeme něco, co je v rozporu s tím, co zatím víme. Znamená to, že vědu někam posouváme, a baví mě hledat důvody, proč jsme našli něco nečekaného. Za druhé mě baví chodit do škol a vidět, že náš výzkum tam přinesl konkrétní změnu. Například když vidím, že učitel změnil výuku k lepšímu nebo že si více všímá sociálně vyloučených žáků ve třídě a aktivně s nimi pracuje.

SYRI se má stát vlajkovou lodí v oblasti společenských věd. Z ročního odstupu; v čem máte pocit, že je projekt výjimečný?

SYRI sdružuje výjimečné osobnosti a poskytuje jim institucionální zázemí a podporu, která jim umožňuje bez jakýchkoli vnějších tlaků maximálně využít jejich erudici a pracovat na lepším pochopení procesů ve společnosti, které ji utvářejí, a na zlepšení situace společnosti jako celku.

Jak se spolupracuje mladým vědcům s vědeckými matadory?

Nevidím, že by někdo dělal nebo vnímal rozdíl mezi „mladými“ vědci a „matadory“. Každý máme svůj program – věci, kterým rozumíme – a jsme v nich nejlepší. Navzájem se respektujeme, učíme se jeden od druhého a snažíme se ze spolupráce vytěžit maximum.

Příběhy mladých vědců

Mladý vědec se rád rozhoduje podle dat
31.05.2024 Příběhy mladých vědců
Mladá vědkyně se zabývá reprodukcí
30.03.2024 Příběhy mladých vědců
Altová: Baví mě práce s daty a jejich vizualizace
25.08.2023 Příběhy mladých vědců
Novotná: Na vědě mne nejvíce baví rozmanitost
10.04.2023 Příběhy mladých vědců