Sdílejte

Tiskové zprávy

Školní doučování pod lupou nerovností: Problémy a příležitosti

27.01.2025

Český vzdělávací systém čelí jedné z největších výzev, která zásadně ovlivňuje budoucí životní šance dětí. Mezi žáky se prohlubují nerovnosti, které se vyprofilovaly už během pandemie covidu-19. Problémem je silná závislost vzdělávacích výsledků na socioekonomickém statusu. Děti z méně podnětného prostředí často zaostávají za svými vrstevníky, což může vést k dalšímu prohloubení jejich znevýhodnění, uvedla Jana Navrátilová z výzkumné skupiny SYRI zaměřené na vzdělávání. Namísto toho, aby školní systém tyto rozdíly vyrovnával, spíše je reprodukuje, nebo dokonce zesiluje.

Jednou z cest, jak nerovnosti snížit, je doučování. V této oblasti ale dosud chybí efektivní vyhodnocení stávajících programů, proto se na tuto oblast výzkum SYRI zaměřil. „Zajímalo nás, jak probíhá školní doučování sociálně znevýhodněných žáků, jaké formy školy využívají a jaké jsou dopady, problémy či příležitosti těchto aktivit,“ uvedla Navrátilová. Výzkumníci v rámci hloubkových rozhovorů mluvili s vedením škol, vyučujícími a dalšími zaměstnanci (např. s asistenty pedagoga, sociálními pedagogy), ale také s rodiči a žáky.

Z výsledků šetření vyplývá, že organizace školního doučování je na jednotlivých školách velmi různorodá. „Na doučování je však vynakládáno značné množství finančních prostředků, času a energie,“ uvedla Navrátilová. Angažovanost doučujících se propisuje do pestrosti forem a do obsahu doučovacích aktivit. Některé školy se zaměřují v rámci doučování na doplňování zameškaného učiva, jiní na přípravu na zkoušky nebo posilování vzdělávacích dovedností. Výjimkou nejsou ani doučovací aktivity o letních prázdninách či doučování za přítomnosti rodičů.

Doučování je často navrhováno tak, aby bylo pro žáky atraktivní. Doučující využívají herní prvky či informační technologie. „Tato forma oslovuje především mladší žáky, kteří si ji pochvalují a jsou více motivováni k docházce. Naopak u starších žáků je zájem nižší. Školy musejí vynaložit větší úsilí, aby tyto žáky k doučování přiměli, což se ne vždy daří,“ uvedla Navrátilová. Mnoho doučovacích hodin je zaměřeno na doplňování zameškaného učiva, což může omezit jejich potenciál cíleně pomoci znevýhodněným dětem.

Z hlediska potenciálu doučování školy věří, že prospívá pravidelně docházejícím žákům. Doučující přitom poukazují na zlepšení prospěchu a nižší riziko propadnutí. Jiní hovoří o účelu doučování rezervovaně, protože vzdělávací mezery žáků vnímají jako příliš hluboké a dlouhodobé.

Výzkumníci SYRI navrhli tři základní cesty ke zvýšení potenciálu doučovacích aktivit:

  1. Individuální přístup: Dopomoc by měla být koncipována v souladu s individuálními potřebami jednotlivých dětí.
  2. Vyhodnocování efektivity: Je klíčové systematicky sledovat a vyhodnocovat efektivitu doučování na základě pokroku žáků.
  3. Spolupráce s nevládními organizacemi: Tam, kde školy nemají potřebné kapacity, by mohly cíleně spolupracovat s nevládními organizacemi, které mohou nabídnout odbornou a personální podporu.
Kontakt

Mgr. Jana Navrátilová DiS., Ph.D.

Zařazení: juniorní výzkumnice
+420 549 497 054 navratilova@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU