Tiskové zprávy
Krása pomáhá, ale sama o sobě vyšší plat nepřinese. Lidé ale mají díky ní vyšší sebevědomí, což dokážou v zaměstnání nebo při jeho hledání prodat. Atraktivnější lidé jsou proto často úspěšnější, což prokázala analýza sedmi desítek mezinárodních studií na toto téma. Touto otázkou se zabývala ekonomka Národního institutu SYRI Zuzana Havránková.
Podle vědeckých studií vydělávají přitažliví lidé v průměru o 5 % více než ti průměrného vzhledu. A u pracovníků v sexuálních službách a politiků je rozdíl dokonce ještě větší. „Vzhled pomáhá k vyššímu sebevědomí, což se pak může překlopit v lepší výkonnost v kolektivu, vyšší asertivitu a vyšší plat. Výzkum také naznačuje, že vzhled je důležitý už v dětství. Hezčí děti získávají trochu více pozornosti rodičů a učitelů, což jim také v životě pomáhá,“ uvedla Havránková, která kromě SYRI působí na Univerzitě Karlově a Anglo-americké vysoké škole.
Vědecké studie ukazují, že vliv krásy na výkon je v průměru zhruba stejný jako vliv na plat. V oborech, kde vzhled není pro práci důležitý (například u analytiků, výzkumníků nebo učitelů), je vliv krásy na plat minimální. Nikoli překvapivě je vzhled nejdůležitější pro pracovníky v sexuálních službách a pro politiky. U průměrné populace pak většinou platí, že efekt krásy zmizí, když bereme v úvahu zároveň schopnosti zaměstnanců; a to jak intelektuální, tak společenské.
Jsou zároveň krásní lidé inteligentnější? Na tom se biologové neshodnou, ale pomohlo by to vysvětlit rozdíly mezi ekonomickými studiemi. „Inteligence možná souvisí s celkovým vyladěním organismu, které se projevuje i větší symetrií obličeje. Tento mechanismus mohl způsobit genetický vztah mezi inteligencí a symetrií obličeje, kterou lidé vnímají jako krásu,“ uvedla Havránková.
Zároveň, pokud krásou zrovna neoplýváme, není nutné nad tím zoufat. „Vliv krásy můžeme snadno přebít trochou vzdělání navíc nebo zapracováním na sebevědomí. Atraktivitu lze dramaticky zvýšit i tím, že se často smějeme a chováme se energicky,“ dodala vědkyně.
Odkaz na výzkum: Beauty and Professional Success: A Meta-Analysis (econstor.eu)
Ilustrační foto: Pixabay
Zařazení: seniorní výzkumnice
+420 222 112 330 zuzana.havrankova@fsv.cuni.cz Institut ekonomických studií, Fakulta sociálních věd UK