Sdílejte

Kamenné prodejny jsou pro mladé lidi atraktivní

Tiskové zprávy

Kamenné prodejny jsou pro mladé lidi atraktivní

06.06.2025

Kamenné prodejny zůstávají oproti očekávání pro generaci Z atraktivní, a tím pádem konkurenceschopné. Mladí Češi je při nakupování dokonce preferují o trochu více než e-shopy. Souvisí to mimo jiné s hmatatelným zážitkem, který v klasických prodejnách mají z dotyku produktů a ponoření se do prostředí obchodu samotného. Svou roli hraje i obava o bezpečnost dat při online nákupu. Vyplývá to ze studie, na které se podílel Vlastimil Reichel z Národního institutu SYRI a Masarykovy univerzity.

Do průzkumu se zapojilo 1 756 respondentů české generace Z. Ta žije online a v rychlém tempu, je díky sociálním sítím vysoce propojená a mnozí z této generace po celý život využívají komunikační a mediální technologie, a to se týká samozřejmě i nakupování.

„Výsledky naší studie naznačují, že i když průměrný čas strávený na chytrých telefonech ze své podstaty nekoreluje se zvýšenou preferencí online nakupování, zvyšuje pravděpodobnost zapojení do online transakcí. Na druhé straně jsou ale pro mladé lidi kamenné prodejny stále atraktivní. Z našeho výzkumu vyplývá silný vztah mezi obavami o bezpečnost dat a sníženou frekvencí online nakupování, což zdůrazňuje potřebu řešit tyto obavy v marketingových strategiích,“ uvedl Reichel.

Výzkumníci se zabývali také rolí influencerů. „Obecně platí, že pokud respondenti při nakupování využívají slevové kupóny, je pravděpodobnější, že budou pravidelně nakupovat na internetu. Totéž platí, pokud využívají promo kódy od influencerů,“ uvedl Reichel. Zapojení influencerů má pozitivní vliv také na intenzitu a frekvenci nákupů, což lze využít v marketingových strategiích maloobchodníků ke zvýšení podílu nákupů u generace Z.

Děti nového tisíciletí, nebo jinak zoomeři, jsou mladí lidé narození po roce 2000. Jejich fungování je oproti jiným generacím v mnohém specifické. Z výzkumu mj. vyplynulo, že demografické proměnné, mezi které patří věk, mají na jejich nákupní chování významnější vliv než prostorové (bydliště) nebo sociální proměnné (používání mobilního telefonu).

Odkaz na článek: Bricks or clicks? Factors influencing shopping behavior of Generation Z | Equilibrium. Quarterly Journal of Economics and Economic Policy

Ilustrační foto: www.pexels.com
Kontakt

Ing. Mgr. Vlastimil Reichel Ph.D.

Zařazení: juniorní výzkumník
+420 549 496 375 Vlastimil.Reichel@econ.muni.cz Ekonomicko-správní fakulta MU