Jak funguje české školství ve světle umělé inteligence? V této oblasti panuje řada otázek, které zůstávají nevyřešené. Výzkumníci na to chtějí reagovat a chystají dosud největší sběr dat v České republice. Cílem je do projektu zapojit desítky středních škol z celé republiky. Šetření spustí na podzim a bude se jmenovat ai:dolescence.
„Zajímá nás, jak středoškoláci využívají AI při přípravě na vyučování, při domácích úkolech, ale i při mimoškolních aktivitách. Zároveň budeme zjišťovat, jaká je úroveň znalostí o AI mezi studenty, ale i mezi učiteli,“ uvedl výzkumník SYRI Tomáš Lintner, který tým ai:dolescence vede.
Z předchozích studií vyplývá, že většina vzdělávacích systémů ve světě dosud nedokázala na rozvoj umělé inteligence reagovat a obecná gramotnost je v této oblasti nedostatečná. „Mimo jiné proto budeme také sbírat údaje od učitelů o tom, co by potřebovali od MŠMT pro podporu práce s AI – rozvoj dovedností v této oblasti a výuku o umělé inteligenci,“ sdělil Lintner.
Gramotnost v oblasti AI je podle Lintnera velmi dynamicky se rozvíjející oblastí vzdělávacího výzkumu. Na druhou stranu jen málo nástrojů na měření AI gramotnosti v současnosti splňuje elementární vlastnosti kvality. Proto je jedním z cílů sběru dat ai:dolescence také ověření funkčnosti testů na měření AI gramotnosti, které by v budoucnu mohly být využívané při národních a mezinárodních testováních.
„Velkým problémem je, že žádný vzdělávací systém dosud nezahrnul do škol standardizované testování gramotnosti v oblasti umělé inteligence, natož pak nadnárodní organizace, které provádějí mezinárodní srovnávací testování žáků, takže jednotlivé země nemají důkazy o dopadu politik zaměřených na rozvoj gramotnosti žáků v oblasti umělé inteligence,“ dodal Lintner.
Sběr dat, kterého se budou účastnit i vědci SYRI, se uskuteční díky projektu MEDIS:ON. Ten se zaměřuje na zkoumání dopadů umělé inteligence na společnost a vnímá umělou inteligenci jednak jako nástroj k rozšiřování lidských schopností, jednak jako výzvu spojenou s prohlubující se digitální propastí, šířením konspirací a deepfakes a nedostatečným rozvojem AI gramotnosti.
Odkaz na web: https://aidolescence.cz/
Kontaktní osoba: lintner.tomas.tym@phil.muni.cz
Ilustrační foto: Chat GPT
Zařazení: juniorní výzkumník
+421 949 121 655 tomas.lintner@mail.muni.cz Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty MU