Tiskové zprávy
Zranitelnost mladé generace, která bývá někdy popisována jako „generace sněhových vloček“, lze změnit posílením tzv. kolektivní odolnosti. Jedním z vhodných nástrojů ve výuce je aplikace deníkových metod. Na jejich základě si studenti uvědomí, že na problém nejsou sami. Ve výsledku to posiluje jejich odolnost proti frustraci, kterou generuje například psaní bakalářských prací. Posun ke vztahové a komunitní odolnosti vyzdvihuje nová studie SYRI.
„Populární představa, že odolnost je pouze o individuálním ‚zocelení‘ a schopnosti jedince snášet tlak, je mylná a nenapomáhá budování odolnosti ve vzdělávacím procesu. Tento přístup je škodlivý, protože ignoruje systémové problémy, jako je například toxické prostředí, nadměrný stres a vede k tzv. ‚obviňování oběti‘, kdy je selhání v neudržitelných podmínkách vnímáno jako osobní chyba,“ uvedla Lucie Jarkovská ze SYRI a Masarykovy univerzity.
Studie SYRI jako alternativu navrhuje koncept vztahové a komunitní odolnosti. Podle tohoto přístupu není odolnost vlastností či dovedností jedince, ale je výsledkem dynamických procesů ve skupině. Klíčem je vzájemná podpora, empatie, spolupráce a vytváření bezpečného prostředí, kde se studující cítí součástí komunity.
Příkladem v tomto směru jsou tzv. deníkové metody (journaling) ve výuce. „Nejde jen o pasivní psaní, ale o strukturovanou techniku, která pomáhá zpracovat emoce a snížit kognitivní zátěž, podporuje hlubokou sebereflexi a získání nadhledu, umožňuje propojit teoretické učivo s osobní zkušeností a z hlediska vztahové odolnosti otevírá možnosti k sdílení zážitků, a tudíž napomáhá budovat vzájemné porozumění, solidaritu a sounáležitost,“ uvedla Jarkovská.
Výzkumnice provedly se svými studenty jednoduchý test. Jejich úkolem bylo napsat skrze metodu volného psaní na papír, co jim brání v efektivním psaní bakalářské práce. Následně si papíry vyměnili a tato data společně ve skupinách analyzovali. „Tato sonda vedla k lepšímu porozumění vlastní situaci, ale také k pokusu o překonání těchto bariér. Většina studujících zvolila jako budoucí krok nějakou formu kolektivní podpory, jako je společné psaní v kavárně či společná návštěva knihovny, což vedlo také k prohloubení vazeb a spolupráce mezi spolužáky,“ uvedla Jarkovská.
Experiment byl pro mnoho studujících silným zážitkem a přinesl jim jedno zásadní zjištění, a to, že problémům nečelí sami. „Ze sebraných výpovědí bylo zřejmé, že všechny nepříjemné pocity kolem psaní bakalářky – stres, frustrace, pocity nedostatečnosti a zbytečnosti – zažívají téměř všichni. Toto sdílení umožnilo nadindividuální pohled a změnu perspektivy od pocitu ‚je to moje vina‘ na poznání, že tyto pocity a problémy mají i kolektivní a systémový rozměr. Změna perspektivy přinesla studujícím úlevu, někteří ve zpětných vazbách dokonce zmiňovali, že toto cvičení pro ně mělo terapeutický efekt,“ uvedla Jarkovská s tím, že experiment potvrdil nutnost posunu od individualistického pojetí odolnosti ke vztahovému a komunitnímu. „Tento posun je zásadní pro budování odolnějších vzdělávacích systémů, které dokážou efektivně reagovat na krize a zároveň pěstují hlubší lidské a sociální vazby,“ dodala Jarkovská, která o deníkových metodách s kolegyní ze SYRI Martinou Noskovou chystá knihu. Bude se jmenovat Od deníků k výzkumu. Metodologie sociálních věd interaktivně a vyjde v koedici Grady a Munipressu v listopadu.
Odkaz na studii: https://1url.cz/YJ4Wb
Photo: pexels.com
Zařazení: seniorní výzkumnice
+420 549 493 628 jarkovsk@mail.muni.cz Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání, Pedagogická fakulta MU