Období:2024-2029
Koordinátor:doc. PhDr. Bc. Iva Poláčková Šolcová Ph.D.
Zapojené instituce:
Psychologický ústav AV ČR, Masarykova univerzita, Univerzita Palackého v Olomouci a Vysoké učení technické v Brně
Název projektu:
Zprostředkovaná společnost
Akronym:
MEDIS:ON
Financování:
MŠMT - OP JAK
Období řešení:
1/2025 - 12/2028
Finanční podpora:
150 mil. Kč
Umělá inteligence mění prostředí, ve kterém žijeme. Její vývoj je dynamický a zasáhl prakticky do všech oblastí našeho života. AI je na jedné straně nástrojem k rozšiřování lidských schopností, na druhé straně hrozbou spojenou s prohlubující se digitální propastí, šířením konspirací a deepfakes a nedostatečným rozvojem AI gramotnosti.
Projekt Zprostředkovaná společnost (Mediated Society, MEDIS:ON) právě na dramatický vývoj technologií, které se staly součástí každodenního života moderní společnosti reaguje. Jeho cílem je prohloubení porozumění procesů vztahujících se k práci s informacemi na individuální, sociální a societální úrovni perspektivou vybraných společenskovědních a humanitních oborů (psychologie, politologie, teologie, pedagogika) a v úzké spolupráci s počítačovými obory (computer sciences).
Jednou z oblastí, která se ve světle AI dynamicky proměňuje je vzdělávání. Z předchozích studií vyplývá, že většina vzdělávacích systémů ve světě dosud nedokázala na rozvoj umělé inteligence reagovat a obecná gramotnost je v této oblasti nedostatečná. Součástí projektu je proto mj. rozsáhlý průzkum na středních školách. „Je to paradoxní, ale u nás ani v zahraničí stále absentují důkazy o dopadu politik zaměřených na rozvoj gramotnosti žáků v oblasti umělé inteligence,“ uvedl Tomáš Lintner, který se právě dopadem AI na vzdělávání zabývá.