Sdílejte

Aktuality

Je škola trenažérem demokracie?

23.09.2025

Škola má posilovat aktivizační mechanismus studentů a rozvíjet pro demokratizační postoje. Ne vždy to ale funguje. Vyplývá to z dnešní přednášky vědecké ředitelky Národního institutu SYRI Kláry Šeďové na konferenci Future Edu v Praze. Jejím tématem byla otázka, zda škola může působit jako trenažér demokracie.

„Aby se škola stala skutečným trenažérem demokracie, je třeba posílit dialogickou kulturu a každodenní příležitosti ke spolurozhodování,“ uvedla dnes na konferenci Šeďová. Mladí lidé s vysokou občanskou angažovaností si participační dovednosti většinou osvojují mimo školu.

„Škola je zřídka vnímána jako prostor, ve kterém lze participovat snadno a s viditelným výsledkem,“ uvedla Šeďová. Formální struktury jako jsou školní parlamenty vnímají studenti jako neautentické a bez reálného dopadu. Někteří podle ní chtějí participovat, ale nedokážou uplatnit svůj hlas. Také diskuse ve výuce je omezená a neúčastní se jí všichni.

Slova vědecké ředitelky SYRI na konferenci na panelu mladých potvrdila Melánie Nechanická, která je členkou mezinárodního programu DofE, skautského hnutí a spoluorganizátorkou dobročinného projektu Run for Planet. „Byla jsem jediná ze třídy, kdo chtěl něco dokázat, udělat něco navíc. Musela jsem si najít jinou komunitu,“ uvedla dnes na konferenci. Podle ní jí pomohl jeden z učitelů. Podle jejích slov byl také on v tomto směru na škole jediný. „Zažíval stejné pocity jako já,“ uvedla Nechanická. Také ostatní členové panelu, kteří jsou společensky aktivní potvrdili, že prostředí na školách příliš mladé lidi neaktivizuje. "Když přijde školní isnpekce, tak má kolonku školní parlament, odškrtne si ji a jde dál a vůbec nehodnotí kvalitu, jestli to funguje," doplnil další z mladých Matyáš Kulil.

Přesto podle vědecké ředitelky SYRI Kláry Šeďové mladí lidé škole připisují významnou demokratizační misi a ti, kteří jsou ve své snaze efektivní, svou dovednost často přenášejí do školy z jiných prostředí.

Informace, které dnes Šeďová na konferenci prezentovala, vychází z hloubkových rozhovor s mladými lidmi, které výzkumníci SYRI na podzim loňského roku dělali. Mladých se ptali na jejich postoje mladí výzkumníci. Celkem pořídili osm desítek zhruba hodinových rozhovorů. Polovina byli studující od 15-19 let, zbývající byli ve věku 20-24 let. Zastoupeny byly všechny úrovně vzdělání.

Kontakt

prof. Mgr. Klára Šeďová Ph.D.

Zařazení: vedoucí výzkumné skupiny
+420 775 102 548 ksedova@phil.muni.cz  Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty MU